Hvad betyder alder [i forhold til venskab]?

 

Materialer: Ingen.

Tidsforbrug: 15-35 minutter.

Organisering: Fælles samtale.

Brug af apps: Ingen.

Underbegreber: Interesser, udseende, venskabsaktiviteter.

 

Arbejdsgang

Lad børnene stå i en cirkel og læs kortet højt. Den voksne stiller et spørgsmål til kortets ord, og på skift skal børnene så sige noget om begrebet. Det er vigtigt, at alle børn spørges.

Når alle børn har sagt noget om kortet, eller der kommer for mange gentagelser, trækkes et nyt kort.

 

Samtalen

I samtalen tages der udgangspunkt i begrebet på kortet. Inddrag herefter børnenes tanker i de følgende spørgsmål. Hjælpespørgsmålene kan evt. inspirere til formulering af spørgsmål.

Det er vigtigt at inddrage alle børn i samtalen, men det kan være relevant at spørge de mest talelystne først.

I samtalen må børnene gerne stille hinanden spørgsmål og svare hinanden, så samtalen ikke kun foregår mellem barn og voksen, men også mellem børnene. Husk at samtalen skal handle om venskab.

Samtalen afsluttes ved at samle op på nogle af børnenes tanker. Spørg til sidst, hvad de tænker om aktiviteten.

 

Hjælpespørgsmål

  • Hvad vil det sige, at man har en alder?
  • Har du venner som har en anden alder end dig?
  • Kan man have venner på alle aldre?
  • Kan man blive for gammel til at få venner?
  • Kan man være for ung til at have venner?
  • Forandrer venskaber sig, når man bliver ældre?
  • Er der forskel på at være venner med en, der er samme alder som dig selv og en, der er ældre? Hvorfor?
  • Hvor gammelt kan et venskab blive?

 

 

? Næste Tilbage Gå til oversigt
X
Tænk hvis alting var lavet af is