Hvad betyder køn [i forhold til venskab]?

 

Materialer: Ingen.

Tidsforbrug: 15-35 minutter.

Organisering: Fælles samtale.

Brug af apps: Ingen.

Underbegreber: Interesser, følelser, kommunikation, udtryksformer.

 

Arbejdsgang

Lad børnene stå i en cirkel og læs kortet højt. Den voksne stiller et spørgsmål til kortets ord, og på skift skal børnene så sige noget om begrebet. Det er vigtigt, at alle børn spørges.

Når alle børn har sagt noget om kortet, eller der kommer for mange gentagelser, trækkes et nyt kort.

 

Samtalen

I samtalen tages der udgangspunkt i begrebet på kortet. Inddrag herefter børnenes tanker i de følgende spørgsmål. Hjælpespørgsmålene kan evt. inspirere til formulering af spørgsmål.

Det er vigtigt at inddrage alle børn i samtalen, men det kan være relevant at spørge de mest talelystne først.

I samtalen må børnene gerne stille hinanden spørgsmål og svare hinanden, så samtalen ikke kun foregår mellem barn og voksen, men også mellem børnene. Husk at samtalen skal handle om venskab.

Samtalen afsluttes ved at samle op på nogle af børnenes tanker. Spørg til sidst, hvad de tænker om aktiviteten.

 

Hjælpespørgsmål

  • Hvad betyder køn?
  • Er der forskel på at være dreng og være pige? Hvorfor?
  • Betyder det noget, om man er venner med en dreng eller en pige?
  • Laver drenge andre ting med deres venner end piger gør? Hvorfor?
  • Hvordan kan man se, om nogen er en dreng eller en pige?
  • Er der ting, som kun drenge laver?
  • Er der ting, som kun piger laver?
  • Er man anderledes, når man er sammen med en dreng end når man er sammen med en pige? Hvorfor?

 

 

? Næste Tilbage Gå til oversigt
X
Tænk hvis man blev ved med at vokse