Hvad betyder kammeratskab [i forhold til venskab]?

 

Materialer: Ingen.

Tidsforbrug: 15-35 minutter.

Organisering: Fælles samtale.

Brug af apps: Ingen.

Underbegreber: Bekendtskab, fællesskab, interesser, følelser.

 

Arbejdsgang

Lad børnene stå i en cirkel og læs kortet højt. Den voksne stiller et spørgsmål til kortets ord, og på skift skal børnene så sige noget om begrebet. Det er vigtigt, at alle børn spørges.

Når alle børn har sagt noget om kortet, eller der kommer for mange gentagelser, trækkes et nyt kort.

 

Samtalen

I samtalen tages der udgangspunkt i begrebet på kortet. Inddrag herefter børnenes tanker i de følgende spørgsmål. Hjælpespørgsmålene kan evt. inspirere til formulering af spørgsmål.

Det er vigtigt at inddrage alle børn i samtalen, men det kan være relevant at spørge de mest talelystne først.

I samtalen må børnene gerne stille hinanden spørgsmål og svare hinanden, så samtalen ikke kun foregår mellem barn og voksen, men også mellem børnene. Husk at samtalen skal handle om venskab.

Samtalen afsluttes ved at samle op på nogle af børnenes tanker. Spørg til sidst, hvad de tænker om aktiviteten.

 

Hjælpespørgsmål

  • Hvad vil det sige at være kammerater?
  • Er der forskel på venskab og kammeratskab? Hvorfor?
  • Har du en ven?
  • Har du en kammerat?
  • Kan man være både ven og kammerat? Hvorfor?
  • Hvorfor er man venner med nogle og kammerater med andre?
  • Er du selv både en ven og en kammerat? Hvorfor?
  • Er det vigtigt at være en ven for andre? Hvorfor?
  • Er det vigtigt at være en kammerat for andre? Hvorfor?

 

 

? Næste Tilbage Gå til oversigt
X
Tænk hvis der ikke fandtes maskiner