Tegn to børn, der er uvenner.

 

Materialer: Papir, farver, evt. tape til ophæng.

Tidsforbrug: 20-40 minutter.

Organisering: Børnene arbejder enkeltvis; fælles samtale.

Brug af apps: Book Creator for iPad, Puppet Pals Directors Pass.

Undertemaer: Uvenskab, uenighed, ansvar, kommunikation.

 

Arbejdsgang

Udlever materialer. Bed børnene tegne det, som kortet viser.

Bagefter kan børnene hænge deres tegninger op eller holde dem foran sig, mens de står i en rundkreds.

Hvis børnene har en Tankebog, kan de til sidst sætte tegningerne heri.

 

Samtalen

Start en fælles samtale med udgangspunkt i børnenes tegninger.

Tag gerne udgangspunkt i et eller flere af børnenes egne udsagn – eller brug hjælpespørgsmålene herunder.

Det er vigtigt at inddrage alle børn i samtalen, men det kan være relevant at spørge de mest talelystne først.

I samtalen må børnene gerne spørge ind til hinandens tegninger, så samtalen ikke kun foregår mellem barn og voksen, men også mellem børnene. Husk at samtalen skal handle om venskab.

Samtalen afsluttes ved at samle op på nogle af børnenes tanker. Spørg til sidst, hvad de tænker om aktiviteten.

 

Hjælpespørgsmål

  • Hvordan kan du se på tegningen, at de er uvenner?
  • Har du prøvet at være uvenner med nogen?
  • Gjorde I ligesom børnene på din tegning?
  • Hvorfor var I uvenner?
  • Hvordan kan man se, at nogen er uvenner?
  • Er det godt at være uvenner?
  • Skal man være venner for at være uvenner?
  • Stopper man med at være venner, når man bliver uvenner?

 

Brug af apps

  • Book Creator: Arbejd med børnenes egen digitale Tankebog. Brug iPad'ens kamera og tag billeder af tegningerne. Sæt derefter tegningerne ind i den digitale Tankebog.
  • Puppet Pals: Et digitalt dukkespil. Når børnene har lavet deres tegning, kan de klippe deres karakterer ud, tage billeder af dem med iPad’ens kamera, og derefter optage en hel scene i Puppet Pals. Her skal børnene forholde sig til, hvad der skete før og efter, samt hvilke stemmer, der skal bruges. Der kan suppleres med tegninger af baggrunde.

 

 

? Næste Tilbage Gå til oversigt
X
Tænk hvis alting var gennemsigtigt