Tegn en dårlig ven.

 

Materialer: Papir, farver, evt. tape til ophæng.

Tidsforbrug: 20-40 minutter.

Organisering: Børnene arbejder enkeltvis; fælles samtale.

Brug af apps: Book Creator for iPad, Puppet Pals Directors Pass.

Undertemaer: Uvenskab, ærlighed, oprigtighed, tillid.

 

Arbejdsgang

Udlever materialer. Bed børnene tegne det, som kortet viser.

Bagefter kan børnene hænge deres tegninger op eller holde dem foran sig, mens de står i en rundkreds.

Hvis børnene har en Tankebog, kan de til sidst sætte tegningerne heri.

 

Samtalen

Start en fælles samtale med udgangspunkt i børnenes tegninger.

Tag gerne udgangspunkt i et eller flere af børnenes egne udsagn – eller brug hjælpespørgsmålene herunder.

Det er vigtigt at inddrage alle børn i samtalen, men det kan være relevant at spørge de mest talelystne først.

I samtalen må børnene gerne spørge ind til hinandens tegninger, så samtalen ikke kun foregår mellem barn og voksen, men også mellem børnene. Husk at samtalen skal handle om venskab.

Samtalen afsluttes ved at samle op på nogle af børnenes tanker. Spørg til sidst, hvad de tænker om aktiviteten.

 

Hjælpespørgsmål

  • Hvorfor har du tegnet en dårlig ven på den måde?
  • Hvad viser din tegning?
  • Kender du nogen, der har været en dårlig ven?
  • Hvad betyder det at være en dårlig ven? Hvorfor?
  • Kan en dårlig ven godt blive til en god ven? Hvorfor?
  • Kan man lære at blive en bedre ven? Hvorfor?
  • Har du prøvet at være en dårlig ven?
  • Hvad vil du sige til din ven, hvis han/hun bliver en dårlig ven?
  • Er det godt at være en dårlig ven? Hvorfor?
  • Skal man altid være god overfor sine venner? Hvorfor?

 

 Brug af apps

  • Book Creator: Arbejd med børnenes egen digitale Tankebog. Brug iPad'ens kamera og tag billeder af tegningerne. Sæt derefter tegningerne ind i den digitale Tankebog.
  • Puppet Pals: Et digitalt dukkespil. Når børnene har lavet deres tegning, kan de klippe deres karakterer ud, tage billeder af dem med iPad’ens kamera, og derefter optage en hel scene i Puppet Pals. Her skal børnene forholde sig til, hvad der skete før og efter, samt hvilke stemmer, der skal bruges. Der kan suppleres med tegninger af baggrunde.

 

 

? Næste Tilbage Gå til oversigt
X
Tænk hvis man blev ved med at vokse