Hvad betyder uvenskab [i forhold til venskab]?

 

Materialer: Ingen.

Tidsforbrug: 15-35 minutter.

Organisering: Fælles samtale.

Brug af apps: Ingen.

Undertemaer: Uenighed, venskabsaktiviteter, kommunikation, forskellighed.

 

Arbejdsgang

Lad børnene stå i en cirkel og læs kortet højt. Den voksne stiller et spørgsmål til kortets ord, og på skift skal børnene så sige noget om begrebet. Det er vigtigt, at alle børn spørges.

Når alle børn har sagt noget om kortet, eller der kommer for mange gentagelser, trækkes et nyt kort.

 

Samtalen

I samtalen tages der udgangspunkt i begrebet på kortet. Inddrag herefter børnenes tanker i de følgende spørgsmål. Hjælpespørgsmålene kan evt. inspirere til formulering af spørgsmål.

Det er vigtigt at inddrage alle børn i samtalen, men det kan være relevant at spørge de mest talelystne først.

I samtalen må børnene gerne stille hinanden spørgsmål og svare hinanden, så samtalen ikke kun foregår mellem barn og voksen, men også mellem børnene. Husk at samtalen skal handle om venskab.

Samtalen afsluttes ved at samle op på nogle af børnenes tanker. Spørg til sidst, hvad de tænker om aktiviteten.

 

Hjælpespørgsmål

  • Hvad betyder uvenskab?
  • Hvornår bliver man uvenner? Hvorfor?
  • Skal man være venner for at blive uvenner? Hvorfor?
  • Er man stadig venner, når man bliver uvenner? Hvorfor?
  • Kan man blive uvenner med nogen, som man ikke er venner med? Hvorfor?
  • Er det godt at være uvenner? Hvorfor?
  • Hvor længe kan man være uvenner? Hvorfor?

 

 

? Næste Tilbage Gå til oversigt
X
Mon hønen eller ægget kom først?